I BEGYNDELSEN VAR ØRET.

Genren, der har tyske og engelske rødder, udviklede sig i Danmark efter besættelsen under den østrigste flygtning Willy Reunerts inspirerende ledelse. Han blev skaberen af det, vi i dag kender som den danske radiomontage og skabte med sine programmer begrebet ’farlig radio’. En af hans mest begavede elever var Viggo Clausen, der udviklede genren i en mindre socialkritisk retning med større eftertryk på originaloptagelser i en dramatiske form. Den radiofoniske montage har mange navne. I begyndelsen kaldtes den hørebillede. Siden blev den i af Viggo Clausen omdøbt til ’montage’ i veneration for Eisen-steins montageteknik – og en drøm om at gøre ligeså. I udland-et går den under navne som feature eller documentary. Læs Mere


Døden i Bjergene

Vandt Prix Italia i 1978

DØDEN I BJERGENE er optaget i Nicaragua fra midten af december 1977 til slutningen af januar 1978. Temaet i Døden i Bjergene er de forsvundne bønder og deres efterladte familie. Programmet er ikke en politisk akualitetsudsendelse, men en radiofonisk montage, der forsøger at skildre samfundsforholdene i en lille mellemamerikansk diktaturstat. For mig er Nicaragua siden hen blevet et symbol på almenmenneskelige lidelser og politisk undertrykkelse. Det er min opfattelse, at disse forhold er en følge af drifter i den menneskelige natur, når de får frie tøjler.

Ca. 3 uger efter min ankomst blev den ledende oppositionspolitiker Pedro Juaquin Chamorro myrdet. I de følgende uger oplevede vi en af de mest urolige perioder i Nicaragua inden for de seneste år. Derefter faldt alt tilsyneladende til ro igen, indtil den endelige revulotion brød ud, og Sandinisterne overtog magten. Under tilrettelæggelsen af denne montage valgte jeg kun at bruge de efterladte mødre og hustruers stemmer som udtryk for Somozas ofre, mens det officielle Nicaragua repræsenteres af mandsstemmer.

NPJL


Fremmed i Danmark

Fremmed i Danmark vandt Prix Futura (Berlin) i 1983

FREMMED I DANMARK handler om de tyrkiske indvandrere eller de såkaldte fremmedarbejdere. Betegnelsen ’fremmedarbejder’ var den første fællesbetegnelse man gav de arbejdere, der kom til Danmark under højkonjunkturen i 60’erne. Efterhånden er denne betegnelse blevet til et skældsord, og man har forsøgt fra officiel side at omdøbe disse indvandrergrupper til ’gæstearbejdere’, senere til ’etniske danskere’. I denne montage, der blev produceret i 1982 og samme år vandt den nu ophørte Prix Futura, der siden er afløst af Prix Europa, fastholdes betegnelsen ’fremmedarbejder, fordi den er præcis og dækkende for de tyrkiske indvandreres situation. De var fremmede, udlændinge, der kom fra en anden kultur og havde en fremmed baggrund og et fremmed sprog. Det er denne fremmedhed, der er montagens emne og tema. Montagen er optaget i Ishøjplanen, dengang en moderne betonbebyggelse i Københavns omegn. Personerne er tyrkiske indvandrerfamilier fra landsbyer i Konya og Usak området. Konflikten mellem tyrkisk og dansk levemåde udspiller sig helt ind i familien, hvor en ung gift ’fremmedarbejder’, her kaldet Rifat, har fundet sig en dansk kæreste. Den smerte og de konflikter, dette medfører, er montagens kerne.

 


Kavalererne på Rungstedlund

En radiofonisk montage om Karen Blixens venskaber med Thorkild Bjørnvig og Aage henriksen. En fortælling om lidenskab, hekseri og visdom.  Den første  efterkrigstid. Karen Blixen lever et tilbagetrukket liv på Rungstedlund. Hun er syg, alene og verdensberømt, men føler sig som en fremmed i Danmark. Hun længes efter selskab, men jævnbyrdige er svære at finde i Danmark.

l slutningen af 40'erne får Karen Blixen kontakt til en gruppe unge litterater gennem det nystartede tidsskrift Heretica. Her møder hun digteren Thorkild Bjørnvig, og professor i nordisk litteratur, Aage Henriksen. De bliver snart nære venner og samtalepartnere med Blixen, som viser sig at være et givende men også et meget krævende bekendtskab. De besøger Baronessen på Rungstedlund, hvor de holder lange samtaler og lytter til musik fra den rejsegrammofon, hun havde fået af Denys Finch Hatton i Afrika.

Niels Peter Juel Larsen interviewede Bjørnvig og Henriksen i 1990, men det er første gang, at deres version af venskabet med Blixen kan høres, når du lytter til historien om Kavalererne på Rungstedlund.


Rejsen til iskanten

Rejsen til iskanten vandt Prix Futura i 1985:

A ‘contemporary classic’, it is a beautiful and provocative documentary by the reclusive Danish producer Niels Peter Juel Larsen. This program won the 1985 Prix Futura in Berlin, and stirred considerable controversy when it was first broadcast. Ice Edge is an unblinking account of a hunting expedition by dog-sledge from a trading station, Niaqornat, to the ice edge at the mouth of the Ummannaq fiord in Greenland.[7]

 Rejsen til iskanten

Rejsen til iskanten


En ægte skotsk dram

Der er bryllup på Islay, en lille skotsk ø med et mildt og regnfuldt klima nord for Irland og vest for det skotske fastland. Sandra McLugish er blevet gift med John Bell. Det er kun et lille bryllup, siger Sandra, 125 gæster, kun den nærmeste familie og venner. Normalt er der inviteret 200 eller flere til et bryllup på Islay. Bryllupsmiddagen er blevet spist, og den store sal i ballygrant Inn er blevet ryddet til dans. The Lockside band kalder ud til en reel …

 

 

 


Hvad hjertet begærer

HVAD HJERTET BEGÆRER et et forsøg på udelukkende ved hjælp af dokumentarisme at beskrive en bestemt side i samfundet: forbrugermentaliteten. Montagen foregår i et stort indkøbscenter i omegnen af københavn. City 2, en udtrakt betonbygning på en forhenværende sennepsmark. Det er storcenters lyde, deres science-fiction agtige atmosfære, der danner kulisse om en række monologer, hvor mennesker fortæller om deres ensomhed, mindreværdsfølelser og kærlighedssavn. Dette er altså et montage om kærestesorg og hårde hvidevarer, om modeopvisning og en selskabelig klub for enlige, om kvælerslangen Cleopatra og en hvid mus, med andre ord: Dokumentarisk fiktion, hvis hovedpersonen er en handelsrejsende i dekorationsmaterialer, der hele tiden dukker op og bekender sin tro på køb og salg i detailhandel og i kærlighed, i design og erotik. I alt udtrykker storcentret hans livsanskuelse eller han udtrykker storcentrets.


Over en whisky

Description for Over en whisky


Historien om en Henrettelse

… fra 1979 er en meget personlig radiomontage om min far, politifuldmægtig Poul Larsen, og hans korte liv som en af lederne af modstandsbevægelsen i Nordjylland, indtil det endte den 10. marts 1945 med hans henrettelse i Ryvangen. Producer ved BBC , John Theocharis skrev om montagen:  

Some programmes we could not have done in this country. The story of an execution was about a resistance fighter executed by the Gestapo outside Copenhagen in march 1945. A common enough story, except that the producer was the executed man’s son. He never knew his father, but last year, he tracked down the man who had been his father’s interrogator. Their meeting was recorded in a hospital room, where the former Gestapo agent was being treated after a serious heart attack. Juel Larsen sounded polite and calm as the palpably shaken old mand tried to justify his actions og 33 years back … While saying that he would do anything to bring the dead man back to life, he was convulsed by the most tortured and prolonged coughing fit I have ever heard. An infernal sound of primordial guilt. One could almost see Juel Larsen, microphone in hand, towering over the crushed former interrogator. A reversal of roles. Cruelty or nemesis? The feature was unsentimental, powerful and moving.