LITTERATUR 09.04.12 kl. 19:35

Niels Peter Juel Larsen: Alicia - En kærlighedshistorie

AF JOHNNY HARBOE

Niels Peter Juel Larsens ”Alicia” er en fin lille kærlighedshistorie, der udforsker, hvad besættelser kan gøre ved mennesker.

Vi er i 1980'erne. Jonas sidder og kukkelurer i Københavns kartoffelrækker, da han ringes op af sin gamle kollega, Thomas. De er begge udenrigskorrespondenter for store danske dagblade og har en aftale om at mødes i Nicaraguas hovedstad Managua. Jonas kæmper stadig med eftervirkningerne efter separationen fra skuespillerinden Lisa, men får sig til sidst taget sammen til at rejse mod Mellemamerika. Imens lader han også tankerne drage på langfart. Især er der to perioder, som han bliver ved med at vende tilbage til. Den første er tiden, som han tilbragte sammen med den forføreriske stewardesse Alicia forud for ægteskabet med Lisa. Først i Paris, dernæst i København og endelig på en lang bilrejse ned igennem Frankrig. Siden har Jonas endog forsøgt sig noget lignende med Lisa, men uden samme sexdampende held.

Mørkets hjerte

Den anden periode er Danmark under Besættelsen, da Jonas' far endte sine dage foran en henrettelsespeloton, efter at han var blevet taget for modstandsarbejde. Disse to perioder afspejler på hver sin vis den sindstilstand, som Jonas i store dele af sit liv har befundet sig i. Hverken besættelsen af Alicia eller af faderens død vil nogensinde slippe ham. Da Jonas endelig når til Nicaragua og begiver sig dybt ind i landets jungleområder, bliver det klart for ham, at mørkets hjerte ikke nødvendigvis findes i naturen. Til gengæld kan man opdyrke mørket ved ikke at være ærlig over for sig selv. Man må kæmpe mod sin besættelse ved at kæmpe for sin drøm. Og så er det i øvrigt være uden betydning, om besættelsen er af militær art, mens drømmen er så banal som et liv med den store kærlighed.

Tristan og Isolde

”Alicia” er på mange måder en vellykket roman, der også undervejs får uddelt et par tydelige spark til den moderne performance-kultur. Skuespillerinden Lisa falder aldrig ud af sine mange roller, men lader til at have en overspillet komediegrimasse til enhver situation. Den tilbagevendende kærlighedshistorie mellem Jonas og Alicia har sine rødder i den klassiske fortælling om Tristan og Isolde, dog er romancen her tilføjet et gran af en seksuel farlighed, hvis toppunkt nok er, da Alicia voldtager Jonas, mens han sover. Af samme grund er det også, at Jonas må holde sit løfte til Thomas og rejse til Nicaragua. Landet er et billede på hovedpersonens forhold til Alicia og Lisa. Først blev det voldtaget af Somoza-diktaturet, siden blev det forført af sandinisternes revolutionære komediespil.


Vibeke Blaksteen | 2. april 2012 

Kærlighedens væsen er kernen i Niels Peter Juel Larsens spændstige historie

En far henrettes i Ryvangen kort før tyskernes kapitulation. Han var modstandsmand og i besiddelse af stort mod, indtil det blev banket ud af ham de sidste måneder. 30 år efter forsøger sønnen at skrive historien om faderen og derigennem forløse det kompleks af følelser, hans død efterlod: savn, svigt, beundring og et behov for at kunne leve op til hans handlekraft.

LÆS OGSÅ: En historie, der ikke må glemmes

Det er Niels Peter Juel Larsen, der skriver historien om Jonas, som forsøger at skrive historien om sin far, samtidig med at han rejser som krigsreporter og støder ind i sit livs kærlighed, Alicia. Larsen har selv journalistisk baggrund, har produceret radiomontager om Nicaragua og forfattet skuespil og romaner.

Med sit valg af profession har Jonas tydeligvis forsøgt at nærme sig sin fars verden, men et genkommende problem er hans mangel på mod. Jonas er den kritiske iagttager og tilbageholdende i farlige situationer, hvor andre i hans mandeverden af ludere, alkohol, reportere og krig er mere handlingsrettede og fandenivoldske.

Hans reservation gør sig også gældende, da han møder Alicia. Men hun har noget hemmelighedsfuldt og uforløst over sig, der minder om forholdet til faderen, og snart sænker han alle parader. Kærlighedsforholdet til hende bliver en voldsom besættelse, der svinger mellem lykke og afmagt og aldrig udvikler sig til et fast, traditionelt samliv. Hun er gift og har tilsyneladende brug for begge mænd. Han forsøger sig med andre kvinder, men forholdene ødelægges af hans længsel efter Alicia.

I den store passion samles savn og drømme fra barndom og ungdom og får erotisk form. For Jonas bliver far og Alicia ét i en besættende vision om at ophæve alle forhindringer og afsavn. Samtidig er passionen kun levende, hvis den forbliver uforløst og modsætningsfyldt. Det er dette passionens væsen, der er kernen i Juel Larsens kærlighedshistorie, skrevet i et spændstigt sprog, som lige levende udfolder erotiske scener og iagttagelser fra krigszonen i Nicaragua.